tyrannika

Direktlänk till inlägg 17 november 2010

Gör det själv: bästa skrubben - för både kropp och ansikte

Av Annika - 17 november 2010 14:31

Jag har alltid gillat känslan som huden får efter att man exfolierat den och jag tycker  att det ger en uppenbar effekt på huden.

När man tar bort gamla hudceller och annan smuts så ser  huden fräschare ut och får en fin lyster, dessutom känns den  så mycket mjukare och smidigare efteråt.

Under många år har jag köpt olika skrubbar, både för kroppen och ansiktet, men aldrig igen! Den absolut bästa skrubben man kan få händerna på är nämligen ruskigt enkel att göra själv! Allt du behöver är socker, olivolja och eventuellt lite honung. 

       


Ansiktsskrubb:

½ dl virgin olivolja eller mandelolja

½ dl vanligt strösocker

1 msk honung på flaska (eller annan honung som är lätt flytande i konsistensen)


Kroppsskrubb:

2 dl virgin olivolja eller mandelolja

2 dl vanligt strösocker (eventuellt några matskedar honung om du vill ha en fastare konsistens, men jag föredrar en lösare blandning till kroppen)  


Du behöver också en ren burk med lock att förvara skrubben i eller en skål om du väljer att göra en mindre sats och använda upp den i ett svep. 

 

Allt du behöver göra nu är att röra ihop ingredienserna med en ren sked och sedan är det bara att skrubba på! Du kan använda vilken sorts socker du vill, vanligt strösocker, brunt socker etc, ta det alternativ som du tycker ger den bästa konsistensen.

Väljer du att göra en större sats och spara i en burk så håller sig skrubben fräsch i minst två veckor, längre om du har ett lufttätt lock. Eftersom det inte är någon vätska i blandningen, en del vill tex ha mjölk i sin skrubb, så kommer sockerkornen att hålla formen och därför är skrubben enkel att spara.

Är du osäker på om din skrubb blivit för gammal så är det bara att lukta på mixen - luktar den bra så är det lugnt. Det är oljan i skrubben som kan bli dålig med tiden, men mixen blir aldrig farlig att använda. Det är bara inge vidare trevligt att gnugga in en  illaluktande sörja i ansiktet.


Jag hoppas att det här kan hjälpa någon mer än bara lilla jag att spara pengar och ta hand om hyn på samma gång. En härlig bonus är att den här skrubben är helt naturlig, helt utan parfym eller andra saker som kan vara dåliga för en känslig hy.

DIY
 
 
mk

mk

23 november 2010 19:05

kan man avända typ vanlig matolja? ^^

http://malalaykalam.bloggplatsen.se

Annika

23 november 2010 20:01

Du kan använda i princip vilken olja som helst, många tycker att tex rapsolja kan lämna huden att kännas mindre fet efteråt än vad tex olivolja gör. Se bara till att du använder en ren olja, utan tillsatta smakämnen eller kryddor!
Testa matolja om det är vad du har hemma, sedan kan du testa dig fram till vilken olja som passar just dig bäst. Jag rekommenderar olivolja för att jag gillar hur den får huden att kännas plus att lukten på olivolja känns lite mer ... tja, lite bättre :)

 
Tanya

Tanya

23 november 2010 22:43

Hejsan, jag hittade din blogg nyss och tycker att den är väldigt intressant, då jag själv är väldigt intresserad av smink och skönhet, hemmagjord smink, skrubb osv :) . Däremot undrar jag, hur ofta ska/borde man använda kropps skrubb? Täpper inte det till porerna? Om det gör det, vad ska man använda då som gör så att det INTE täpper till porerna? Vore tacksam för svar. Tack för en bra, trevlig och underhållande blogg! :) . /Tanya

http://www.Tani.bloggplatsen.se

Annika

24 november 2010 10:11

Hej Tanya! Jättekul att du gillar min blogg! :D
Hur ofta man bör skrubba varierar från person till person, men i allmänhet brukar man rekommendera att man skrubbar både kroppen och ansiktet 1-2ggr i veckan om man har "normal" hud.
Oljan ska inte kunna täppa till porerna så länge den är ren utan biprodukter,oljan kan absorberas av huden och agerar inte som en barriär för fukt som tex vaselin gör.
Hoppas att du fått svar på dina frågor!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 17 juni 2011 18:55

Jag kommer att flytta min blogg ikväll och eftersom jag tycker att det inte blev snyggt att flytta över alla gamla inlägg härifrån till den nya bloggen så kommer jag att "börja" den nya bloggen med att lägga in några modifierade gamla inlägg.   F...

Av Annika - 14 juni 2011 22:11


Det här är stället du ska kolla på om du letar efter NYX-smink och billiga "drugstore"sminkprylar från blandade amerikanska märken. * * Personligen handlar jag alla mina NYXprylar där och när jag väl skickar iväg en beställning brukar jag pl...

Av Annika - 3 juni 2011 17:00

Tänkte bara rekommendera den här tävlingen om du är sugen på att testa nytt smink och vill testa din lycka! :) Jag tänker hålla tummarna och hoppas på en liten pick-me-up. Det har hänt hemska saker irl som det inte känns passande att blogga om, men...

Av Annika - 29 maj 2011 17:13


Jag har haft en period nu när jag känt mig mindre inspirerad att göra make up looks och dessutom har jag fått en praktikplats på Stadsbiblioteket. Nu "jobbar" jag heltid i tre veckor. Mitt huvud och min kropp är ovana att vara igång så här mycket och...

Av Annika - 16 maj 2011 17:57


Senaste dagarna har jag legat hemma med feber och elak hosta så det har inte blivit någgot sminkande och nästa filminspirerade look kommer att få lov att dröja till dess att jag slutat kämpa med mina rinninga ögon.   Jag har dock haft mycket tid ...

Vad vill du läsa om?

Vilka andra ämnen/saker är du intresserad av att läsa om?
 Internetshopping
 Smycken
 Kläder
 Tv/data-spel
 Film
 Musik

Översätt bloggen

Fråga via Formspring

Fråga via Formspring

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Om mig



Jag är en tjugosjuårig nörd med en förkärlek för makeup.

När jag inte leker med smink gillar jag att lyssna på musik, se film och tv-serier, spela tv/dataspel och skriva poesi.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

blogkeen

tyrannika

Ovido - Quiz & Flashcards