tyrannika

Direktlänk till inlägg 25 november 2010

Gör det själv: färgad dagkräm

Av Annika - 25 november 2010 15:24

Det finns många olika sätt att blanda till sin egna färgade dagkräm på, jag kommer att skriva och tipsa om de som har fungerat bäst för mig.

En färgad dagkräm, eller tinted moisturiser som det heter på engelska, är en lättare variant av foundation- inte en fuktkräm! Därför är det lika viktigt att smörja in huden med en dagkräm innan du lägger din makeup med en färgad dagkräm som när du använder din vanliga foundation.

Personligen älskar jag att använda en färgad kräm när jag ska sminka mig till vardags, det ger ett mer naturligt resultat och går dessutom lite fortare att applicera.






Färgad dagkräm för normal/torr hud

Du behöver:

Dagkräm med solskydd som passar din hudtyp

Foundation som matchar din hudton eller

som är max en till två nyanser mörkare

(välj en vanlig flytande eller en mineralfoundation i puderform)



Blanda ca två tredjedelar kräm med en tredjedel foundation på handryggen. Om din foundation lite för mörk blandar du i extra dagkräm till dess att färgen börjar matcha din hudton. Färgen behöver inte vara helt identisk eftersom en färgad dagkräm inte är lika täckande som en foundation.






g



Vill du blanda mer så att det räcker några dagar blandar du på samma sätt fast i en ren och torr behållare.

Små plastburkar eller pumpflaskor går att handla riktigt billigt på

bl a H&M och Åhléns. 


(flaskan och burkarna på bilderna kommer från Muji som säljs på Åhléns)

g
g






Färgad dagkräm för fet och/eller känslig hy

Du behöver:

Aloe Vera Gel (finns bl a att köpa i de flesta hälsokostaffärer)

Dagkräm med solskydd som passar din hudtyp

Foundation som matchar din hudton eller som är max en till två nyanser mörkare (välj en vanlig flytande eller en mineralfoundation i puderform)


Blanda lika delar, dvs en tredjedel gel, en tredjedel kräm och en tredjedel foundation, på samma sätt som med första krämen. Variera mängden foundation beroende på hur täckande du vill att resultatet ska bli.

Aloe Vera hjälper till att normalisera oljig hud samt verkar lugnande och återfuktade.

ö

ö

ö

ö








Många av de färgade dagkrämer som man kan köpa idag lovar att ge extra lyster åt din hud

eller kanske en gyllene bronzer glow -

det kan man också göra själv!


För en lystergivande kräm blanda lite mineral Finishing Veil (Glow) i din mix. Finishing Veils går att köpa från de flesta märken som säljer mineralmakeup, jag köper min från Tikei. Från deras sida kan man beställa en provburk för tio kronor och en sådan liten burk räcker ganska precis till att göra lysterdagkräm som räcker i två veckor.


För att få en bronzereffekt blandar du helt enkelt i lite bronzer :) Du kan använda gel/mineralform eller så krossar du en bit av en bronzer i kakform eller varför inte en skimmrande ögonskugga som du är lite less på?

DIY
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 17 juni 2011 18:55

Jag kommer att flytta min blogg ikväll och eftersom jag tycker att det inte blev snyggt att flytta över alla gamla inlägg härifrån till den nya bloggen så kommer jag att "börja" den nya bloggen med att lägga in några modifierade gamla inlägg.   F...

Av Annika - 14 juni 2011 22:11


Det här är stället du ska kolla på om du letar efter NYX-smink och billiga "drugstore"sminkprylar från blandade amerikanska märken. * * Personligen handlar jag alla mina NYXprylar där och när jag väl skickar iväg en beställning brukar jag pl...

Av Annika - 3 juni 2011 17:00

Tänkte bara rekommendera den här tävlingen om du är sugen på att testa nytt smink och vill testa din lycka! :) Jag tänker hålla tummarna och hoppas på en liten pick-me-up. Det har hänt hemska saker irl som det inte känns passande att blogga om, men...

Av Annika - 29 maj 2011 17:13


Jag har haft en period nu när jag känt mig mindre inspirerad att göra make up looks och dessutom har jag fått en praktikplats på Stadsbiblioteket. Nu "jobbar" jag heltid i tre veckor. Mitt huvud och min kropp är ovana att vara igång så här mycket och...

Av Annika - 16 maj 2011 17:57


Senaste dagarna har jag legat hemma med feber och elak hosta så det har inte blivit någgot sminkande och nästa filminspirerade look kommer att få lov att dröja till dess att jag slutat kämpa med mina rinninga ögon.   Jag har dock haft mycket tid ...

Vad vill du läsa om?

Vilka andra ämnen/saker är du intresserad av att läsa om?
 Internetshopping
 Smycken
 Kläder
 Tv/data-spel
 Film
 Musik

Översätt bloggen

Fråga via Formspring

Fråga via Formspring

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Om mig



Jag är en tjugosjuårig nörd med en förkärlek för makeup.

När jag inte leker med smink gillar jag att lyssna på musik, se film och tv-serier, spela tv/dataspel och skriva poesi.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

blogkeen

tyrannika

Ovido - Quiz & Flashcards