tyrannika

Direktlänk till inlägg 21 december 2010

Fel med "regler"

Av Annika - 21 december 2010 22:47

Färger anpassas och förändras lätt från person till person, precis som en och samma parfym kan dofta helt underbart på dig men mindre gott på mig så kan resultaten med olika sminkprodukter variera.


Det finns ingen speciell färg som alla mörkblonda ser jättesnygga ut i eller som lyfter fram ögonfärgen på alla med blåa ögon men det finns färger som ofta kommer att passa om man går efter hårfärg och liknande.

Läs gärna färglära eller spana in ett färghjul och försök snappa upp tips om vilka färger som framhäver vad men ta det alltid som tips och vägledning - inte som några regler. Bara för att du har naturligt rött hår och kall/blek hudton måste du inte t ex undvika blå-rödtonade läppstift.


Nästan alla kan ha alla färger, helt ärligt, så länge som man vill lyfta fram den färgen och anpassar teknik, applikation och intensivitet efter sig själv och sin smak!

 
 
Tanya

Tanya

22 december 2010 03:13

Tack för tipset angående Tikei som du har bloggat om och även ögonprimer :) . Jag har nyss beställt Tikeis foundation, C1 och Veil Glow, det sägs att den ska vara jätte bra, att den ger en naturlig lyster och ser pigg och fräsch ut men håller samtidigt glansigheten borta :) . Jag beställde även Ultimate Retractable kabuki (den med lock på.)

Proverna som jag beställde från Tikei, var bland annat C1 vilket passar mig och jag var dessutom väldigt nöjd med resultatet :) .

Allt det beställde jag tillsammans, där står det: Stort foundation kit :) . Man sparar över 60 kr om man gör på det sättet, nästan 70 kr. För att vara exakt så sparar man 67 kr, jag räknade ut det nyss :) .

Tack för en bra och underhållande blogg.
Hade det inte vart för dig så hade jag fortfarande inte vetat att Tikeis mineral foundation existerade ens.
Så tack för din blogg! Sluta aldrig att blogga! :D

http://www.Tani.bloggplatsen.se

Annika

25 december 2010 22:19

Låter underbart trevligt! :)

 
Tanya

Tanya

22 december 2010 18:55

Förreten jag har en fråga, jag kom på det nyss... Eftersom jag beställde hem Glow veilern, så undrar jag om man ska använda den under rougen eller ovanpå rougen? Ska man använda vieliern först, eller ska man använda rouge först menar jag? Jag har aldrig haft någon veil förut därför undrar jag, kanske dum fråga men men :P . Är veil som nå slags puder? Och om det är så, så vad är skillnaden mellan en puder och Tikies veil? Haha nu känner jag mig dum, men kan vara bra att veta detta tänkte jag :) .

http://www.Tani.bloggplatsen.se

Annika

25 december 2010 22:27

Inga dumma frågor alls! Jag antar att du använder dig av ett puder eller mineralrouge och då kan du använda det före eller efter veilen, vilket som fungerar bra. Vill du att rouget ska ha en matt finish skulle rekommendera att applicera det efter din veil det det har ett visst skimmer i sig. Om du använder ditt roge innan veilen kommer veilen att tona ner färgen på rouget, mycket lite för visso, och du får ett mer naturligt resultat - rodnaden ser ut att komma "innifrån" huden :)

Finishing veils är, precis som du skrev, en form av puder men det ger ofta ett mindre "kakigt" intryck än vad många vanliga puder ger. Veils hjälper till att motverka blank hud, jämnar ut ytan och hjälper din make up att hålla sig fräsch och snygg längre!

Hoppas att det hjälpte!
God jul och gott nytt år :)
Kram/Annika

 
Tanya

Tanya

25 december 2010 23:31

Okej tack så mycket för svaret, det uppskattas verkligen! Men jag kom på en annan fråga nu... Herregud, förlåt för alla dessa jobbiga frågor men vill veta så mycket som möjligt :) .

Det är jätte bra om man det mattar ner glansigheten osv, men efter man har använt det, man behöver ingen "vanlig" puder innan eller efter veilern? Så det kanske hjälper att matta ner huden ännu mer, då jag har fet/oljig hy..

Jag vet att jag egentligen borde ha beställt mineral primer då jag har en fetare hy, men ville hellre ha veil Glow. Nu är frågan, kan man lägga Veilern under foundation, sedan använda Tikeis foundation ovanpå och sen använda ytterliggare veilern en gång till, utan att det "blir för mycket" men endå ger ett glansfritt och ganska matt resultat?

Vore jätte tacksam för svar, ännu en gång!
Tack för en bra och underhållande blogg! :)

http://www.Tani.bloggplatsen.se

Annika

27 december 2010 00:02

Vill du ha ett riktigt matt resultat skulle nog Finishing Veil Matte/Matt ha passat bättre, kanske att den i Glow passar dig bättre som en highlighter.
Du behöver inget "vanligt" puder men du kan ju alltid testa dig fram! Har du redan ett vanligt puder använd då det innan du applicerar Glow på ställen du vill highlighta dvs t ex kindbenen, näsryggen och käklinjen. Har du inget vanligt puder och vill hålla dig till TiKei rekommenderar jag verkligen den matta veilen. Använder du den behöver du inget annat puder, varken före eller efter, för ett matt resultat.
Att använda veilen som primer innan foundation? Det har jag helt ärligt aldrig testat, i teorin borde det kunna fungera som en lystergivande primer men det finns nog en risk för att resultatet kan bli lite kakigt.

Det är ingen fara att du frågar - tvärt om - det är bara roligt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 17 juni 2011 18:55

Jag kommer att flytta min blogg ikväll och eftersom jag tycker att det inte blev snyggt att flytta över alla gamla inlägg härifrån till den nya bloggen så kommer jag att "börja" den nya bloggen med att lägga in några modifierade gamla inlägg.   F...

Av Annika - 14 juni 2011 22:11


Det här är stället du ska kolla på om du letar efter NYX-smink och billiga "drugstore"sminkprylar från blandade amerikanska märken. * * Personligen handlar jag alla mina NYXprylar där och när jag väl skickar iväg en beställning brukar jag pl...

Av Annika - 3 juni 2011 17:00

Tänkte bara rekommendera den här tävlingen om du är sugen på att testa nytt smink och vill testa din lycka! :) Jag tänker hålla tummarna och hoppas på en liten pick-me-up. Det har hänt hemska saker irl som det inte känns passande att blogga om, men...

Av Annika - 29 maj 2011 17:13


Jag har haft en period nu när jag känt mig mindre inspirerad att göra make up looks och dessutom har jag fått en praktikplats på Stadsbiblioteket. Nu "jobbar" jag heltid i tre veckor. Mitt huvud och min kropp är ovana att vara igång så här mycket och...

Av Annika - 16 maj 2011 17:57


Senaste dagarna har jag legat hemma med feber och elak hosta så det har inte blivit någgot sminkande och nästa filminspirerade look kommer att få lov att dröja till dess att jag slutat kämpa med mina rinninga ögon.   Jag har dock haft mycket tid ...

Vad vill du läsa om?

Vilka andra ämnen/saker är du intresserad av att läsa om?
 Internetshopping
 Smycken
 Kläder
 Tv/data-spel
 Film
 Musik

Översätt bloggen

Fråga via Formspring

Fråga via Formspring

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Om mig



Jag är en tjugosjuårig nörd med en förkärlek för makeup.

När jag inte leker med smink gillar jag att lyssna på musik, se film och tv-serier, spela tv/dataspel och skriva poesi.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

blogkeen

tyrannika

Ovido - Quiz & Flashcards